Olvasóink értékelése: / 2
ElégtelenKitűnő 

 

Álom és valóság

 

Álmaink...

 

Warszava, Zsupka


Az Egyesület nagy álma és terve, hogy ezt a két sínautót visszahozza halottaiból.
Jelenleg ez a két jármű van a legrosszabb állapotban a Vasúttörténeti Park „A” fordító korong járművei közül.
Remélhetőleg hamarosan műhelybe kerülnek az autók és így nekifoghatunk a járművek felújításának.
Belátható időn belül szeretnénk, ha a két jármű átvenné a két legszebb kiállított darab érdemét.

 

Henschel Hómaró


Eme ritka és hétköznapinak egyáltalán nem mondható jármű is látott más szebb napokat.
Szeretnénk, ha azok a bizonyos szép napok minél hamarabb visszatérnének a gép életébe.
Ennek érdekében fejünkbe vettük, hogy amint lehetséges, a járművet amennyire csak tudjuk felújítjuk.
Ehhez rengeteg munkára, kitartásra és emberre lesz szükség, de reméljük minden és mindenki mellettünk fog állni, hogy segítsünk a „Hóhányón”.

 

Gőzösök lakk ruhában

 

A régi időknek megfelelően a gőzmozdonyokat a mai napig olajjal kezeljük és védjük az időjárás viszontagságaitól.
Ezen szeretnénk változtatni!
Mivel az olaj a festésnek sem tesz jót és a környezetnek sem túl jó, ezért a Vasúttörténeti Park kiállított gőzmozdonyainak a festését szeretnénk kijavítani, majd lakkal bevonni mindent, amit csak lehet a mozdonyokon és így megtartani őket a jövő nemzedékének.

 

 

Vizsgamunka


Fejes Antal múzeulógusunk fölvetette a Vasúttörténeti Park vezetőségének, hogy legyen az Egyesületnek egy vizsgamunkája, mely során megnézhetik mire is vagyunk képesek. Erre a célra két darab hóekét szemeltek ki. Fontos, hogy nem egy drótkefés tisztításról és nem egy ecsetes pacsmagolásról lenne szó. A Baráti Kör csak abban az esetben vállalja a feladatot, ha az ekéket fedett helyre vontatják és itt lehetőséget kapunk arra, hogy ezeket az eszközöket teljesen átcsiszoljuk, szóró gittezzük, alapozzuk és fényezzük festő pisztoly alkalmazásával. Mindezt a Magyar Vasúttörténeti Park és Fejes Antal szigorú ellenőrzése mellett tesszük majd. Nagyon örülnénk neki, ha megkapnánk ezt a lehetőséget, mert így talán még az a néhány kételkedő ember is talán belátná, hogy nem vagyunk egy elveszett csapat.

 

M63

 

2009-ben a Magyar Vasúttörténeti Park lakója lett az utolsó fennmaradt M63,003-as, „Gyík” becenévre hallgató diesel mozdony. A gép szörnyű állapotban van, mind karosszéria, mind gépészeti szempontból. Hosszas megbeszélésekkel és kitartó utánajárással a Vasúttörténeti Park Vezetősége hozzájárult, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park Baráti Körének tagjai elvégezzenek minden olyan munkálatot a gépen, amelyhez megvan a szakmai hozzáértésük. Munkánkat tervrajzok és több szakember is segíti. A Magyar Köztársaság területén kallódó alkatrészek beszerzésében Pozsgai Sándor a Vasúttörténeti Park Műszaki Vezetőjének segítségére számíthattunk. Az „M63 Projektet” az egyesületen belül Lovász Zoltán, a Baráti Kör alelnöke vezeti. Az ő és egyesületünk álma, hogy ez a nem hétköznapi monstrum újra hallassa dübörgő hangját és eredeti köntösében díszelegjen. Mi harcolni fogunk ezért a célért!!!

 

Hargita kormányzati motorvonat


A Hargita kormányzati vonaton bizony meglátszanak az idő vasfogai. Tervünk, hogy ezt a nem hétköznapi vonatot a hozzá méltóan, minél szebben felújítsuk. A 2010-es esztendőben terveink szerint a gépet lemossuk, a vonat fényezését teljesen átpolírozzuk, az ablakok szigetelését megpróbáljuk kijavítani, a futószerkezetet megtisztítjuk az olajsártól és a jármű belseje is alapos takarításon fog átesni, így a látogatóknak reményeink szerint a szája is tátva marad majd a vonat látványától. Vad álmainkban már az is megfogalmazódott, hogy egyszer talán még a hangját is hallhatjuk a Ganz Jv 170/240-es motornak. Milyen szép is lenne!!!


Gőzmozdonyok


Az „A” fordítókorong körül kiállított gőzösök minden darabját szeretnénk a lehető legszebb állapotúra felújítani. Ha már egy ilyen szép helyen leltek nyughelyre, mint a Vasúttörténeti Park, had legyenek Ők is szépek!


Gőzmozdonyok fedél alatt

 

Egyesületünk egyik nagy álma, hogy az „A” fordítókorong körüli gőzösök ne csillagtető alatt aludjanak. Bízunk abban, hogy egyszer lesz lehetőségünk és pénzünk, hogy ezen gépek fölé egy korhű nyitott „fűtőházat” emeljünk. Ennek talán az öreg csühösök örülnének a legjobban.


Gyermekbarát Baráti Kör

 

Egyesületünk számára nagyon fontos, hogy a gyerekeket minél közelebb hozzuk a vasúthoz. Ennek érdekében minél több járművet szeretnénk nekik belülről megmutatni és elmesélni történetüket hanyagolva a szakmaiságot, hogy ők is megértsék és a vasút szerelmesei legyenek. Szeretnénk, ha soha nem távozna tőlünk úgy gyermek, hogy: „Anyu, miről beszélt ez a bácsi?” Bízunk abban, hogy hamarosan lehetőségünk lesz sajátrendezésű program szervezéséhez is, melyeken a gyerekek játszva tanulhatnak majd a vasútról.

 

Minden jármű új ruhában


Egyik legfőbb álmunk és tervünk, hogy minden jármű új fényezést kapjon, de ehhez egyenlőre hiányzik három fontos dolog: pénz, pénz, pénz. Amint az Egyesület talál szponzort eme nemes célra (vagy nyerünk a lottón), ezt a tervet azonnal elkezdjük megvalósítani.

 

Büszkék lehessenek ránk!

 

Álmunk és célunk, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park minél büszkébb legyen önkéntes csapatára. Mindent szeretnénk megtenni azért, hogy az ország egyetlen interaktív vasúti parkját, minél híresebbé és népszerűbbé tegyük sok-sok munkával. Azt szeretnénk elérni, hogy a látogatók úgy lépjenek ki a főkapun, hogy: „Ide még egy párszor visszajövünk!”

 

...és a valóság


Hargita

 

2010 májusában elkezdtük a Hargita kormányzati vonat karosszériájának polírozását. Ez az álom elkezdett szépen megvalósulni! Eddigi munkánk során a vonatot alaposan lemostuk mosószeres vízzel és ezután következett a waxolás. Ezt a műveletet kézi és gépi módszerrel végeztük. A műveletnek köszönhetően a matt fényezés ragyogni kezdett és a wax-nak köszönhetően egy vízlepergető réteg alakult ki. A munka még nem készült el teljesen, mert sajnos ezt az időjárási viszonyok nem tették lehetővé. A polírozáson kívül még más feladatok is várnak ránk a vonaton. Felcsiszoljuk és lelakkozzuk az ütközőket, az alvázat és a forgóvázakat olajozás segítségével szép feketévé varázsoljuk, valamint az ablakok szigetelését is szeretnénk valahogyan megoldani. Rengeteg még a tenni való, de az a fontos, hogy már elkezdődött a karbantartás.

Szerzo neve: Gonda Éva (Kuksi)